Deze tekeningen en schilderijen zijn ontstaan vanuit een fascinatie voor het boeiend leven
van Ensor en zijn complexe, enigmatische persoonlijkheid. Het zijn persoonlijke - niet
vaststaande - overdenkingen en zijn ondergeschikt aan de vrije interpretatie van de
beschouwer die het verband tussen de samengebrachte betekenisdragende elementen vrij
mag interpreteren.
Iedere compositie is niet alleen bedoeld voor een esthetische beleving maar ook het begin
van een authentiek geestelijk avontuur.
Jaarlijks
organiseert
de
culturele
vereniging
OOkunst vzw uit Kortemark een kunstroute.
https://www.oo-kunst.be/index.htm
Voor
een
fil
rouge
project
kunnen
de
deelnemende
kunstenaars
een
kunstwerk
creëren
rond
een
bepaald
thema.
Hieraan
wordt
een
publieksprijs
gekoppeld.
Tijdens
de
editie
van
2016
was
het
thema
van
de
fil
rouge
‘Hoed
af
voor
kunst’.
Op
basis
van
dit
thema
is
de compositie ontstaan.
De
iconografische
elementen
in
de
compositie
zijn
ingegeven
door
persoonlijke
overdenkingen
maar
zijn
niet
vaststaand
en
mogen
door
de
beschouwer vrij geïnterpreteerd worden.
Het idee om de schaduw van een kunstenaar
zijn hoed te laten afnemen voor die kunstenaar
kan geassocieerd met worden met Ensors
identiteits- problematiek, zelfbeeld en
zelfrepresentatie.
De zee als decor lijkt vanzelfsprekend.
Oostende, de stad aan zee, en James Ensor
zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het rode schilderij waar Ensor voor staat
refereert naar Barnett Newmans Who’s Afraid
of Red Yellows and Blue III - 1967-68 (Stedelijk
Museum Amsterdam).
Door de opkomst van o.a. het abstract
expressionisme en de Cobrabeweging, en ook
met de rebelse tijdgeest waarbij de figuratieve
schilderkunst als ouderwets werd gezien nam
de artistieke belangstelling voor het magisch
realisme van de technisch virtuoze
Nederlandse schilder Karel Willink af. Hij ging
in de tegenaanval met zijn boek ‚De
schilderkunst in een kritiek stadium’ (1950),
waarin hij de experimentele schilderkunst
bekritiseerde. De Amsterdammer Gerard Jan
van Bladeren, een onbekende realistische
kunstenaar, raakt ergens in 1986 bezeten door
de teksten van Willink. Van Bladeren ziet
abstractie in de kunst als 'een plaag'. De
miskende kunstenaar heeft hevige
angstaanvallen en is paranoïde. Hij raakt er
steeds meer van overtuigd dat er iets gedaan
moet worden tegen de plaag van abstractie die
de kunst in zijn greep houdt. Op een ochtend
op 21 maart vertrekt Van Bladeren naar het
Stedelijk Museum. Met een stanleymes snijdt
Van Bladeren vier lange horizontale en vier
verticale incisies in het 13 vierkante meter grote
doek. Hij is totaal in de war en beschouwt het
toegetakelde schilderij van Newman als een
meesterwerk.
Toen Les Vingt in 1886 het net nieuwe schilderij
‘Zondagmiddag op het eiland van La Grande
Jatte’ van Georges Seurat exposeerde, het
paradepaardje van de nieuwe stijl van het
pointillisme, was het voornamelijk Ensor die
zich afzette tegen de nieuwe stijl. James Ensor
wordt nu erkent als pionier van de moderne
kunst.
Typerend voor veel van Ensors
kleurcomposities is de dominantie van rood,
geel, blauw en groen.
Op de verdwaalpaal zit een skelet. In de ets
‘Mijn portret in 1960’ (1988) probeerde Ensor
zich een voorstelling te maken hoe hij er als
honderdjarige zal uitzien.
Op het bekende werk 'De Baden van Oostende’
zijn baders te zien in gestreepte badpakken.
De baadster die voor een nachtelijke
achtergrond staat houdt een masker voor die
overgenomen is van James Ensors schilderij
‘Stilleven in het atelier’ 1889 , Neue Pinakotek
München.
De kleuren van het badpak zijn niet conform
met de toen gangbare mode.
Acryl op doek 2016
100 x 100 cm
Acryl en alkyd op paneel 2016
120 x 80 cm
Acryl op paneel 2018
60 x 60 cm
Acryl op doek 2017
100 x 100 cm
Acryl op doek
100 x 100 cm
2017
Participatie aan het project van
Willy Bosschem voor het Ensorjaar 2024
Thema: James Ensors ‘Zelfportret met
bloemenhoed’
Acryl op doek 25 x 25 cm
Acryl op MDF / Plexiglas 2020 (1997)
83 x 47 x 15,6 cm (+ voet)
Acryl op doek 2022
80 x 80 cm
Aquarel, potlood
wit krijt op papier
2009
Acryl op doek 2022
80 x 80 cm
nspiratiebronnen:‘L'Appel de la sirène’ een schilderij van
James Ensor . Gesigneerd 1891.Het schilderij lijkt een
parodie te zijn op Jan Van Beers fotogravure
‘Zeebaden te Oostende’1888